Hautausmaiden siivous

Yleistä Sallan hautausmaalla on, että seurakunta siivoaa kesäisin koululaisten kanssa yleiset alueet.

Omaisten tulisi huolehtia hautojen siivouksista myös itse.

Sallan hautausmaalla maatuvan jätteen voi viedä aidan toisella puolen olevaan monttuun. Kynttilät ja muun palavan jätteen voitte laittaa roskakoriin.

Maatuvaa jätettä ei ole hyvä laittaa roskakoriin, sillä se lisää kustannuksia ja roskakoreihin tulee liikaa painoa.

Tiedote

Jokainen hautausmaalle tuotu lyhty tai koriste-esine on omaisten vastuulla. Seurakunta ei korvaa niiden rikkoontumisia. Hautausmaalle ei saa

• istuttaa monivuotisia kasveja, pensaita eikä puita,

• laittaa reunakivia tai aitoja haudoille

Usein nämä ovat haudankaivuun ja hoidon esteenä.

Kallistuneet ja kaatuneet hautakivet

Omaisia pyydetään tarkistamaan hautakivet ja tarvittaessa huolehtimaan kiven suoristamisesta.

Seurakunta kehottaa varovaisuuteen siirtyneiden hautakivien läheisyydessä ja muistuttaa, että hautakivistä huolehtiminen kuuluu hautaoikeuden haltijan vastuulle eli omaisille. Hautakiven kallistuessa se on oikaistava siten, ettei se aiheuta vahingon vaaraa hautausmaalla vieraileville ja työntekijöille.

Hautakivi voi painaa satoja kiloja. Kivi saattaa kaatuessaan aiheuttaa henkilövahinkoja, rikkoontua ja vahingoittaa viereisen haudan muistomerkkiä. Hautaoikeuden haltija on vastuussa kaatuneen hautakiven aiheuttamista vahingoista.

Sallan seurakunnan hautausmaat

Sallan seurakunnalla on neljä hautausmaata: Sallan kirkonkylällä, Hautajärvellä, Kursussa ja Saijalla. Hautaukseen, hautapaikkaan ja haudanhoitoon liittyvissä asioissa palvelemme sinua kirkkoherranvirastossa puh. 040 3545 619.

Sallan hautausmaa

Kuusamontie 77

98900 Salla

Hautajärven hautausmaa