Tietoa seurakunnasta

Salla on Itä-Lapin seurakunta, jolla on rajaa Venäjää vasten noin 200 kilometriä. Kunnan pinta-ala on 5946 km². Sallan kirkonkylästä tulee maanteitse matkaa Kemijärvelle 60 km, Kuusamoon 111 km, Pelkosenniemelle 120 km, Posiolle 120 km, Savukoskelle 80 km sekä Kelloselän rajanylityspaikalle 21 km.

Vuonna 2017 Sallan seurakunnan perustamisesta tulee kuluneeksi 160 vuotta. Nuo kuusitoista vuosikymmentä ovat merkinneet pitäjälle sivistystason nousua, väkiluvun kasvua, vaurastumista, liikenneyhteyksien kehittymistä ja palvelujen paranemista.

Mutta seurakunta on kokenut myös kaksinkertaisen hävityksen toisen maailmansodan aikana, menettänyt rauhanteossa puolet alueestaan, tullut jälleenrakennetuksi elämänhalun ja sitkeyden voimalla, luovuttanut nuorisoaan Etelä-Suomen, Ruotsin ja Norjan teollisuuskeskuksiin sekä potenut kauan korkeaa työttömyyttä ja väestökatoa.

Sallan seurakunnan jäsenmäärä laski vuonna 2016 alle kolmen tuhannen. Sallan kunnan väkimäärä putosi niin ikään kolmeen ja puoleen tuhanteen. Edellisen kerran pitäjän väkimäärä oli näin pieni 1920-luvun lopussa.

Vähäisistä resursseista huolimatta seurakunta koettaa täyttää tehtävänsä: se pitää esillä Jumalan sanaa, jakaa armonvälineet oikein, palvelee ihmisiä heidän lähtökohtiinsa katsomatta ja rakentaa kristittyjen yhteyttä. Sallan kirkon alttariseinän reliefissä ei ole suotta Jeesuksen kehotus: "Tulkaa minun tyköni kaikki työtätekeväiset ja raskautetut, niin minä annan teille levon." (Matt.11:28).

Vanhan Sallan kirkko, joka paloi sodan aikana