Kirkkoväärtit aloittavat Sallassa

Kirkkoväärti on seurakunnan tärkeä vapaaehtois- ja luottamustehtävä. Nimitys juontaa juurensa keskiajalta. Tuolloin kirkkoväärtit pitivät huolta yhdessä seurakunnan papin kanssa kirkon taloudesta ja omaisuudesta, joista tärkein oli pitäjän oma kirkko. Nykyään kirkkoväärtit ovat jumalanpalveluksen eri palvelutehtävissä toimivia vapaaehtoisia maallikoita ja tehtävät vaihtelevat monipuolisesti. Väärtien merkitys on kuitenkin edelleen tärkeä ja keskittyy kirkkoon ja sen jumalanpalvelukseen.

Kynttilän sytyttys.jpg

– Sallan kirkko on kylän merkittävin maamerkki ja nähtävyys, ja joka viikkoinen jumalanpalvelus kirkossa on seurakunnan yhteinen juhla, joka tarvitsee toteutuakseen myös vapaaehtoisten seurakuntalaisten panosta ja osaamista, sanoo kirkkoherra Kimmo Kieksi. Juhla syntyy kohtaamisista ja yhdessä tekemisestä. Messu, jonka toteuttamisessa seurakuntalaiset ovat mukana on paljon enemmän kuin papin ja kanttorin toimittama messu.

Kirkkoväärti on jumalanpalveluksen toteuksessa mukana oleva maallikkoavustaja. Tehtäviä on monenlaisia, joista voi valita juuri itselleen sopivan. Yksi tärkeä tehtävä on toivottaa kirkkoon tulija tervetulleeksi jo ovella. Kirkkoväärti voi toimia usein myös oppaana Sallassa ja kirkossa vierailulla oleville ja kertoa kirkon ja pitäjän historiasta. Muita tehtäviä löytyy niin tekstinluvusta, kolehdinkannosta, esirukouksen lukemisesta, kynttilöiden sytyttämisestä, kirkkosalin valmistelusta ja kirkkokahvien keittämisestä. Myös ehtoollista pääsee jakamaan suorittamalla erillisen ehtoolliskoulutuksen. Mihinkään tehtävään ei painosteta, vaan palvelutehtävän ja päivän voi valita oman kiinnostuksen ja innostuksen mukaisesti. Tehtäviin annetaan perehdytys. Pappi ja suntio ovat aina tukena.

- Iloitsen jokaisesta seurakuntalaisesta, joka osallistuu jumalanpalveluksen toteuttamiseen vaikka vain yhden kerran vuodessa. Kirkkoväärtinä oleminen on helppo tapa tutustua seurakuntaelämään ja vaikka aikaa olisi vain pari tuntia silloin tällöin, väärtinä voi kantaa kortensa kekoon ja tulla samalla itsekin hengellisesti ravituksi. Kenenkään jumalasuhdetta ei arvioida, riittää, että sinulla on halua osallistua, sanoo Kieksi.

Seurakunta kutsuu kaikkia kiinnostuneita lapsista seinioreihin mukaan kirkkoväärtitoimintaan.

Lisätietoa kirkkoväärtitoiminnasta: Kimmo Kieksi, p. 0503105001.

2023-01-24 14:12:00.0