Sallan kirkko avoinna kesäkaudella

Vietä hetki kirkossa ja nauti pyhyydestä keskellä arkea! Sallan kirkko on avoinna kesäkaudella 12.6.–30.7.2023 maanantaista perjantaihin kello 11–17. Kirkon siivessä Wanhassa salissa on avoinna myös kesäkahvila ja pieni puoti, joka palvelee vierailijoita kirkon aukioloaikoina. Kirkon oppaat ja seurakunnan työntekijät esittelevät mielellään kirkkoa niin ryhmille kuin yksittäisille vierailijoille. Ryhmäesittelyistä voi sopia ennakkoon soittamalla kirkkoherranvirastoon p. 040 354 5619.

Kuva Sallan kirkon alttarista.

Sallan kirkko tarjoaa ainutlaatuisen paikan pysähtyä ja hiljentyä. Kirkkoon voi tulla yhtä lailla jumalanpalvelukseen, ihailemaan taidetta ja arkkitehtuuria kuin rauhoittumaan ja rukoilemaankin. Nauti hetki pyhyydestä ja talleta ripaus suojelusta mukaasi.

Sallan kirkko on sodanjälkeisen Suomen kirkkoarkkitehtuurin merkittävin historiallinen muistomerkki. Sallan kirkko kuuluu kansainvälisen arkkitehtuurin tutkimus- ja suoljelujärjestön DOCOMOMO (International Committee for Documentation and Conservation of Buildings, sites and Neighbourhoods of Modern Movement) hyväksymään suomalaisen modernin arkkitehtuurin merkkiteosvalikoimaan.

Sallan kirkossa myöhäiskeskiajan jyrkkäharjainen kivikirkko hahmo yhdistyy modernismin ihanteisiin ja materiaaleihin. Kirkkoa on kuvattu rakennusteknisesti rohkeaksi ja korkealaatuiseksi. Rakennuksessa näkyy vaikutteita keskiajan kirkoista ja arkkitehtuurillaan se on luonut uudenlaista muototyyppiä 1950-luvun kirkkojen rakentamiselle.

Sisäarkkitehtuurissa on pyritty luterilaiseen tapaan askeettisuuteen, jotta taiteelliset yksityiskohdat ja koristeaiheet, etenkin alttarireliefi pääsevät vaikuttamaan sitäkin enemmän. Kirkossa on nähtävissä muun muassa Paavo Tynellin muotoilemat valaisimet, Yrjö Rosolan lasireliefit ja Martta Taipaleen kuvakudoksia.

Kimmo Kieksi
Kimmo Kieksi
kirkkoherra
040 354 5619 (Kirkkoherranvirasto)