Sallan seurakunta mukana koulutiellä

Koulunsa aloittaneita ekaluokkalaisia siunataan koulutielle Sallan kirkossa keskiviikkona 23.8. kello 8.30. Tilaisuuteen kutsutaan myös ekaluokkalaisten vanhempia, kummeja ja isovanhempia. Kouluun siunaaminen on seurakunnan tapa kulkea lapsen rinnalla uuden ajanjakson alussa. Seurakunnat järjestävät kouluun siunaamisia koulujen lukuvuoden alussa.

Ekaluokkalainen istuu kirjapinon päällä ja selailee kirjaa.

Ensimmäinen koulupäivä on jännittävä sekä lapselle että vanhemmille. Lapset kasvavat nopeasti ja yhtäkkiä pienestä onkin tullut jo iso. Koululaisena opetellaan monia uusia asioita kuten aamuherätyksiä ja aikatauluja, kotiavainten käyttöä, repun pakkaamista, koulutiellä kulkemista, suojatien ylittämistä ja ystävyyssuhteita. Lapsen itsenäisyys kasvaa. Lapsi tarvitsee rinnalleen tärkeitä aikuisia ja heidän tukeaan kasvussaan.

Kouluun siunaamisessa seurakunta haluaa olla saattelemassa lapsia ja vanhempia uuteen elämänvaiheeseen. Ekaluokkalaisten siunaamisessa on mukana usein jo ennestään päiväkodista tai päiväkerhosta tuttuja lapsia, mutta myös uusia ystävyyssuhteita solmitaan.

Koulukirkossa ja ekaluokkalaisten kouluun siunaamisessa ovat seurakunnasta mukana Kimmo Kieksi, Virpi Hast ja Katriina Aho. Kirkohetki pitää sisällään tuttuja lastenvirsiä, rukouksia ja pienen puheen. Kirkkohetken ydin on alttarin ympärillä tapahtuva siunaushetki, jossa siunaukseen osallistuvat laittavat kätensä kunkin lapsen pään päälle, ja sanovat siunaussanat. Tähän siunaukseen kutsutaan mukaan myös lapsen vanhempia, kummeja tai muita läheisiä aikuisia.

Siunaaminen välittää rakastavan Jumalan huolenpitoa ja itse siunaaminen tarkoittaa hyvän toivomista. Siunatessa toivomme toiselle kaikkea sitä, mitä hän elämässään tarvitsee. Ekaluokkalaisille toivotetaan tasaista ja turvallista koulutietä.

2023-08-18 13:00:44.0