Yhteisvastuu auttaa nuoria Suomessa ja maailmalla

"Jos on iloisia tai surullisia uutisia, ei ole ketään kelle kertoa." -Nuori, 17

Vuonna 2024 Yhteisvastuu auttaa nuoria, jotka kokevat syvää yksinäisyyttä tai ovat vaarassa syrjäytyä, menettää elämänhallintansa tai mahdollisuutensa hyvään elämään Suomessa ja maailmalla.

Lauri_HelsinkiMission artikkeli_kuvaaja Markku Pihlaja

Yksinäisyys on ahdistava, yksilöllinen kokemus ulkopuolisuudesta ja erillisyydestä. Tällä hetkellä yläkoulun ja toisen asteen opiskelijoista noin 14 % kokee yksinäisyyttä.

16-vuotias Lauri toivoo, että yhä useampi saisi yksinäisyyteensä apua.
– Yksinäisyyttä ei pitäisi joutua salailemaan, vaan siitä tulisi voida puhua opettajille ja vanhemmille. Heidän avullaan tilannetta voidaan usein ratkaista, Lauri toteaa.

Yhteisvastuu auttaa maailmalla, valtakunnallisesti ja paikallisesti

Yhteisvastuukeräyksen keräystuotoista 60 prosenttia lahjoitetaan ulkomaiseen kohteeseen ja 40 prosenttia Suomeen. Vuonna 2024 20 prosenttia ohjataan HelsinkiMission kautta yksinäisten nuorten tukemiseen. Toiset 20 prosenttia jää evankelis-luterilaisille seurakunnille nuorten tukemiseen ja paikalliseen auttamistyöhön.

Kirkon Ulkomaanapu (KUA) auttaa maailman katastrofialueilla esimerkiksi mahdollistamalla lasten ja nuorten koulunkäyntiä sekä ammatillista koulutusta. Vuonna 2024 kampanjan esimerkkikohteena on Uganda. Koulutushankkeiden avulla edistetään koulutuksen saatavuutta mm. rakentamalla uusia luokkahuoneita sekä jakamalla oppimateriaaleja ja hygieniapakkauksia.

Sallassa Yhteisvastuukeräyksen tuotolla tuetaan paikallista moottoripajatoimintaa osallistumalla välipalahankintoihin. Syksyllä tuotto käytetään Sallatunturin koululla järjestettävän Tänään koulun jälkeen – teatteriesityksen kuluihin.

Moottoripajat ovat nuorille harrastuspaikkoja, joissa moottoreiden kanssa puuhailun lisäksi on saatavilla tuttuja ja turvallisia aikuisia. Nuoret, jotka ovat vaarassa jäädä työ- ja koulutuspalvelujen ulkopuolelle, saavat myös moottoripajoista vahvaa sosiaalista ja moniammatillista tukea ja ohjausta sekä työkokemusta.

Tänään koulun jälkeen on näyttelijä Janne Kinnusen omakohtaisiin kouluvuosien kiusaamiskokemuksiin perustuva kiertue-esitys. Se on tiheä ja koskettava muistutus niistä jäljistä, joita kiusaaminen voi jättää vielä vuosikymmeniä tapahtumien jälkeen. Esitys on suunnattu niin nuorille kuin vanhemmillekin.

Lisätietoa Yhteisvastuukeräyksestä löydät täältä.

Marjo Kyllönen
diakoniatyöntekijä
040 354 5619 (Kirkkoherranvirasto)
Tennontie 7