Pyhäinpäivänä 4.11. muistetaan kuolleita rakkaita

Marraskuussa vietettävä pyhäinpäivä (aiemmin pyhäinmiestenpäivä) on Suomessa hiljainen ja harras päivä, jolloin omaiset vievät edesmenneiden läheistensä haudoille kynttilöitä, seppeleitä ja kukkia. Pyhäinpäivänä muistellaan aiempia kristittyjä sukupolvia ja kiitetään kuoleman jälkeisestä elämästä.

Kuvassa on hautakynttilöitä

Suomessa tapa viedä muistokynttilä palamaan omaisen haudalle alkoi viime sotien jälkeen. Kynttilöitä vietiin aiemminkin vainajien haudoille, mutta tapa yleistyi 1940-luvulla, kun ihmiset halusivat osoittaa kunnioitustaan sodissa henkensä menettäneitä sankarivainajia kohtaan. Tapa laajeni kansan keskuudessa koskemaan kaikkia hautaan siunattuja omaisia.

Sallan hautausmaalla on myös muistopaikka, johon voi viedä kynttilän, jos ei pääse viemään kynttilää oman läheisen haudalle tai hautaa ei ole. Kynttilöiden sytytys on symboli iankaikkisuuden toivosta ja uskosta kuoleman jälkeiseen elämään.

Kynttilän liekki symbolisoi elämän valoa ja sammunut liekki kuolemaa. Nämä kaksi elämän peruskysymystä kohtaavat erityisesti pyhäinpäivänä. Kun elämän liekki sammuu maallisessa kuolemassa, se palaa edelleen ikuisessa elämässä Jumalan luona.

Seurakunta järjestää pyhäinpäivän iltajumalanpalveluksen la 4.11. klo 18 Sallan kirkossa

Pyhäinpäivän iltajumalanpalveluksessa muistetaan viime pyhäinpäivän jälkeen kuolleita seurakuntalaisia. Sallassa iltajumalanpalveluksen aikana luetaan heidän nimensä ja heidän muistokseen sytytetään kynttilöitä. Pyhäinpäivän evankeliumi on Jeesuksen vuorisaarnan alussa oleva autuaaksi julistus.

Iltajumalanpalveluksen toimittaa Kimmo Kieksi, avustaa Marjo Kyllönen ja musiikista vastaa Katriina Aho. Partiolaiset auttavat kynttilöiden sytyttämisessä.

Surun kohtaaminen yhdessä

Monissa seurakunnissa alkavat uudet sururyhmät myös pyhäinpäivän aikoihin, näin myös Sallassa. Sururyhmäläisiä yhdistää läheisen ihmisen kuoleman tuoma suru. Sururyhmää ohjaa seurakunnan työntekijä, mutta keskeisessä roolissa on ryhmäläisten keskinäinen vertaistuki.

Kirkko tarjoaa luottamuksellista keskusteluapua myös puhelimessa ja verkossa. Nämä valtakunnalliset palvelut ovat käytössä kaikkialta Suomesta. Voit ottaa myös yhteyttä oman seurakuntasi työntekijöihin. Lisätietoa Sallan seurakunnan sururyhmästä saat diakoni Marjo Kyllöseltä tai seurakuntapastori Anja Hauerilta.

Kimmo Kieksi
Kimmo Kieksi
kirkkoherra
040 354 5619 (Kirkkoherranvirasto)